Takiego roku nie pamięta nikt! Upłynął pod znakiem pandemii i związanych z nią ograniczeń, m.in. lockdownu, w tym gastronomii, zmian w organizacji pracy, wyzwań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa pracownikom i utrzymaniem ciągłości biznesu. Rynek piwa pod kątem sprzedaży wolumenowej od stycznia do października zmniejszył się o ok. 2 proc. Na spadek miały wpływ, oprócz Covid-19, wzrost akcyzy na piwo o 10 proc., a także słabsza pogoda w maju i czerwcu. Nadal dynamicznie rozwija się segment piw bezalkoholowych, który urósł wolumenowo o 20 proc. To efekt bogatej oferty, odpowiedzialnego podejścia i aktywnego trybu życia konsumentów.
W Carlsberg Polska, mimo pandemii i dzięki zaangażowaniu całego zespołu na czas wprowadziliśmy na rynek wszystkie zaplanowane nowości. Kontynuowaliśmy też rozwój oferty piw bezalkoholowych – nowe warianty i smaki marek np. Somersby Wild Berries 0,0%, Žatecký 0,0%, okocimskie radlery Biały Radler Cytryna 0,0% i Ciemny Radler Wiśnia 0,0%. Odświeżyliśmy też markę Kasztelan, zmieniając radykalnie platformę komunikacji na „Racz Waść wpaść” i wprowadzając do ogólnopolskiej dystrybucji wariant Kasztelan Jasne Pełne. Działania te zostały pozytywnie przyjęte przez konsumentów i handel. Kontynuowaliśmy wsparcie dla marek piw premium: Grimbergen i Garage. Duży wyzwaniem jest w tym roku Horeca, która ze względu na zamknięcie na wiosnę i obecnie w listopadzie odbija się negatywnie na wynikach branży i producentów.
W tym roku ponownie doceniono nasze piwa przyznając wiele nagród, m.in. Chmielaki Krasnostawskie dla okocimskich radlerów, European Beer Star brąz dla Okocim Mistrzowski Porter, World Beer Award dla Grimbergen Blanche, zaś srebrna statuetka Effie Awards powędrowała po raz drugi do marki Žatecký za kampanię Žatecké Noviny i wiele innych.
Oprócz podwyżki akcyzy na początku 2020, ten rok to również prace rządu nad wprowadzeniem opłaty tzw. cukrowej, zgodnie z ustawą o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyrobów konsumentów, która ma obowiązywać od 2021 roku. Dotknie piw bezalkoholowych, czyli segmentu rozwijającego się dynamicznie i niezwykle istotnego dla budowania wyboru i bardziej odpowiedzialnych postaw konsumentów wobec alkoholu. Stabilność legislacyjna oraz zamrożenie w 2021 podwyżek, o które w okresie pandemii postuluje zarówno branża piwna jak i inne, są tym, czego przedsiębiorcy potrzebują obecnie najbardziej.
Warta podkreślić że dodatkowo, w tym samym czasie, branża piwowarska zmaga się z wieloma innymi poważnymi wyzwaniami kosztowymi – np. znacząco większymi kosztami pracy, surowców, energii, etc.
Rok 2020 to okres dyskusji na temat Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, która zgodnie z europejskimi dyrektywami opakowaniowymi ma zacząć obowiązywać od stycznia 2023. To bardzo ważny dla Polski temat i właściwe wprowadzenie tego systemu sprawi, że Polska sprawnie osiągnie wyznaczone poziomy zbiórki selektywnej opakowań, znacząco poprawi stan środowiska i zagwarantuje odpowiednią ilość recyklatu dla rodzimych producentów.
Beata Ptaszyńska-Jedynak, dyrektor ds. korporacyjnych
Carlsberg Polska