Kaufland podsumowuje 2020 rok

2020 rok był dla sieci Kaufland czasem dynamicznych zmian, którym w obliczu pandemii koronawirusa przyświecała przede wszystkim troska o bezpieczeństwo pracowników oraz klientów. Pomimo wymagających okoliczności detalista zadbał nie tylko o nieprzerwany i bezpieczny dostęp do produktów spożywczych, ale także otworzył 12 sklepów, zmodernizował wiele marketów oraz  wprowadził szereg usług m.in. z obszaru e-commerce, które przekładają się na wygodę i oszczędność czasu dla klientów. Poza tym Kaufland jako pracodawca największy nacisk położył na zachowanie poczucia bezpieczeństwa swoich pracowników.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Nadrzędną kwestią dla sieci Kaufland w mijającym roku było zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom oraz klientom. Firma nie tylko zastosowała się do wytycznych obowiązujących branżę handlową, ale także zdecydowała się na wprowadzenie dodatkowych rozwiązań, które miały bezpośredni wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa.

– Zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników oraz klientów zawsze było dla nas najważniejsze, jednak w trakcie pandemii nabrało szczególnego znaczenia. Aby zapewnić odpowiednią ochronę, wszystkie nasze placówki wyposażyliśmy m.in. w stacje do dezynfekcji rąk, przegrody przy każdym stanowisku kasowym, jak również zintensyfikowaliśmy regularne działania dotyczące czystości. Chcąc potwierdzić przestrzeganie najwyższych standardów, zleciliśmy również niezależnej jednostce akredytującej sprawdzenie stanu bezpieczeństwa wszystkich naszych placówek. Kontrola została przeprowadzona w całej firmie − 225 marketach, 3 centrach dystrybucyjnych oraz centrali we Wrocławiu. Każdy sprawdzony obiekt otrzymał znak TÜV Rheinland potwierdzający przestrzeganie rygorystycznych norm w zakresie bezpieczeństwa, czystości i higieny. Z myślą o komforcie naszych klientów wydłużyliśmy także godziny otwarcia sklepów, a szesnaście marketów otworzyliśmy całodobowo. Ponadto w okresie wakacyjnym w nadmorskich kurortach nasza firma udostępniła turystom specjalne stacje do dezynfekcji rąk. Nie były to jednak jedyne działania

– mówi Gunnar Günther, prezes zarządu Kaufland Polska.

Poza zapewnieniem pracownikom i klientom dostępu do środków ochrony osobistej w trakcie całego roku Kaufland poruszał kwestie bezpieczeństwa w swoich działaniach komunikacyjnych pod hasłem „Kupuj odpowiedzialnie”, przypominając m.in. o zachowaniu odstępu, zasłanianiu ust i nosa, a także zachęcając do płatności zbliżeniowych. Dodatkowo, dla wszystkich pracowników sieci Kaufland, została uruchomiona specjalna infolinia bezpłatnego wsparcia psychologicznego. Aby wesprzeć działania Ministerstwa Zdrowia na rzecz ograniczenia pandemii COVID-19, firma przekazała do dyspozycji resortu milion złotych na zakup testów niezbędnych w walce z koronawirusem.

 

Sieć Kaufland doceniła niezwykłe zaangażowanie pracowników, którzy od początku wybuchu pandemii koronawirusa w Polsce robili wszystko, by zapewnić klientom poczucie bezpieczeństwa, dostęp do niezbędnych produktów oraz najwyższy poziom obsługi. Oprócz corocznych podwyżek pensji od 1 marca 2020 r., na które Kaufland przeznaczył niemal 50 mln zł, pracownicy na przełomie marca i kwietnia otrzymali również dodatek motywacyjny zwiększony o 500 zł. Jako podziękowanie za wytężoną pracę w trakcie pełnego wyzwań roku, przed Wielkanocą oraz Bożym Narodzeniem, w ręce pracowników trafiły także bony towarowe zasilone dodatkową kwotą. Pod koniec 2020 r. firma udostępniła swoim pracownikom system kafeteryjny MyBenefit. Dzięki temu pracownicy mogą samodzielnie dostosowywać benefity do swoich różnorodnych potrzeb.

 

Nowa rzeczywistość – nowe usługi

W minionym roku zaszły istotne zmiany nawyków konsumenckich. Klienci robili zakupy rzadziej, jednak były one większe. Na znaczeniu wyraźnie przybrały cyfrowe kanały sprzedaży. Wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom klientów, w maju 2020 r. sieć Kaufland uruchomiła usługę click & collect. Do dyspozycji klientów została oddana specjalna aplikacja, a także strona internetowa, umożliwiające złożenie rezerwacji i odebranie zakupów w marketach Kaufland. Usługa ta, dostępna obecnie w 70 sklepach, będzie systematycznie rozszerzana na kolejne lokalizacje. We wrześniu natomiast Kaufland nawiązał współpracę z firmą Everli. Dzięki temu mieszkańcy 26 miast mogą dziś zrobić zakupy bez konieczności wychodzenia z domu.

Umożliwienie naszym klientom robienia zakupów online było dla nas jedną ze strategicznych kwestii w 2020 roku. Uruchomione przez nas usługi cieszą się ogromną popularnością, co utwierdza nas w przekonaniu o dobrze obranym kierunku rozwoju. W nowym roku będziemy nadal poszukiwać dalszych możliwości w tym zakresie

– dodaje Gunnar Günther, prezes zarządu Kaufland Polska.

 

Dla klientów na znaczeniu zyskała także możliwość załatwienia wielu spraw w jednym miejscu. Dlatego firma zdecydowała się na rozszerzenie usługi DHL Parcel, dzięki czemu klienci sieci mogą dziś nadawać i odbierać przesyłki kurierskie w ponad 130 marketach Kaufland.

 

Kolejną nowością wprowadzoną przez Kaufland w minionym roku jest usługa PAYBACK GO, dostępna w aplikacji mobilnej PAYBACK. Dzięki niej aplikacja dostosowuje interfejs użytkownika do marketu, w którym znajduje się klient, a na ekranie urządzenia mobilnego pojawia się wówczas pełna lista obowiązujących danego dnia promocji.

 

Lokalnie i odpowiedzialnie

W 2020 roku, aby ułatwić regionalnym dostawcom podjęcie współpracy, została uruchomiona specjalna internetowa platforma „Regionalny Kaufland”. Ponadto sieć intensywnie pracowała nad asortymentem regionalnym i przeprowadziła również kampanię internetową na temat lokalności. Znacząco rozbudowana została również marka Kaufland K-Stąd takie dobre!

Od lat podstawę funkcjonowania sieci Kaufland w Polsce stanowią producenci krajowi i regionalni. Niestety pandemia miała duży wpływ na ich funkcjonowanie, dlatego postanowiliśmy znacząco ułatwić miejscowym przedsiębiorcom wszelkie procesy zachodzące pomiędzy naszymi firmami. Również współpraca z lokalnymi dostawcami stała się bardzo ważnym aspektem dla naszych klientów, którzy coraz chętniej kupują produkty regionalne. Od początku ubiegłego roku z uwagą obserwujemy ten trend i wciąż rozszerzamy ofertę w tym zakresie. Obecnie obejmuje ona produkty pochodzące od ponad 400 regionalnych dostawców

– podkreśla Gunnar Günther, prezes zarządu Kaufland Polska.

 

Realizacja strategii zrównoważonego rozwoju w 2020 roku obejmowała także szereg działań  związanych z niemarnowaniem żywności. Do najważniejszych z nich możemy zaliczyć październikową kampanię „To się nadaLje”, w której Kaufland uświadamiał i informował klientów na temat niemarnowania żywności. Jej inauguracja zbiegła się w czasie ze Światowym Dniem Żywności. Dodatkowo sieć Kaufland w minionym roku przystąpiła do Polskiej Koalicji ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego, została sygnatariuszem Partnerstwa na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz  zrezygnowała ze sprzedaży żywego karpia w swoich marketach. Ponieważ wielu klientów jest coraz bardziej zainteresowanych świadomym odżywianiem, poszerzona została również oferta produktów BIO i artykułów wegetariańskich. Działania sieci w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu zostały docenione przez rynek, a firmie przyznano nagrody takie jak Retail Business Award 2020 w kategorii „Odpowiedzialny Biznes”, Blix Award w kategorii „Prospołeczna Sieć Roku” i „Promocja Roku” czy Dobra Firma 2020 w kategorii „Efektywna Firma” (Nagroda ZPP). Ponadto Kaufland został po raz kolejny wyróżniony tytułem Top Employer, a w czerwcu przystąpił do grona Sygnatariuszy Karty Różnorodności.

 

Rozwój sieci Kaufland w Polsce

Silna ekspansja to jeden z kluczowych elementów strategii sieci Kaufland, realizowanej także w 2020 roku. Firma nieustannie bada polski rynek i szuka dalszych możliwości rozwoju. W ubiegłym roku na mapie Polski pojawiło się 12 nowych sklepów należących do sieci, z czego 7 przejętych po Tesco. Dzięki temu w Polsce działa już 225 marketów Kaufland. Z myślą o wygodzie klientów oraz pracowników sieć w ostatnim roku przeprowadziła także modernizacje 10 placówek. Dokładny zakres przebudowy został dopasowany indywidualnie do każdego obiektu, jednak we wszystkich odnowionych marketach przede wszystkim pojawiły się m.in. kasy samoobsługowe, nowoczesne terminale i ekrany informacyjne oraz nowe oznaczenia grup towarowych. Wyremontowano poza tym toalety dla klientów, pomieszczenia socjalne dla pracowników oraz strefę najemców. Modernizacji zostały poddane również boksy kasowe, lady oraz oświetlenie. W wybranych obiektach pojawiły się także specjalne punkty piekarniczo-kawiarniane oraz strefy „Świadomego żywienia”.

Zależy nam na nieustannym rozwoju naszej sieci, dlatego ciągle obserwujemy rynek i dokładnie analizujemy pojawiające się możliwości. W 2020 roku otworzyliśmy kilkanaście nowych obiektów, a część dotychczasowych sklepów przeszła gruntowne modernizacje. W 2021 roku nadal będziemy prowadzić działania ekspansyjne oraz wprowadzać nowoczesne rozwiązania dla naszych klientów  

podsumowuje Gunnar Günther, prezes zarządu Kaufland Polska.

 

W 2020 roku Kaufland rozwijał także asortyment marek własnych. W asortymencie marek K-Bio, K-Take It Veggie, K-Favourites, K-Classic czy K-Stąd Takie Dobre! znajduje się już ponad 3500 produktów. W 2021 roku sieć będzie dalej rozszerzała ofertę marek własnych.