Kompania Piwowarska: Pomimo licznych wyzwań Kompania Piwowarska utrzymała pozycję lidera w branży

Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych, Kompania Piwowarska

2022 to kolejny bardzo trudny rok dla polskiej branży piwowarskiej. Naznaczony kolejną 10% podwyżką akcyzy, konsekwencjami wojny w Ukrainie, rosnącą inflacją, podwyżkami stóp procentowych, cen za gaz i energię. To wywołało wzrost kosztów surowców, produkcji i dystrybucji, zakłócenia w łańcuchu dostaw, mniejszą dostępność kluczowych surowców i opakowań oraz wyjątkowo silny spadek nastrojów konsumentów. Wolumenowo rynek kurczy się, a wzrost wartościowy wynika wyłącznie z podwyżek cen piwa, tylko częściowo odzwierciedlających wzrost kosztów.


W tym roku powstawał długo oczekiwany i bardzo ważny dla branży projekt ustawy określającej ramy prawne dla systemu kaucyjnego obejmującego butelki PET, puszki oraz butelki szklane wielokrotnego użytku, który ma zacząć działać od 2025 r. Nie wszystkie intencje twórców projektu są dla nas jasne i obawiamy się, że w konsekwencji będziemy zmuszeni do zmiany systemu dla butelek wielokrotnego użytku, który obecnie świetnie się sprawdza. Pomimo licznych wyzwań Kompania Piwowarska utrzymała pozycję lidera w branży i realizowała strategię „Lepsza Przyszłość 2030”, koncentrując się na zmniejszaniu emisji CO2 oraz wspieraniu działań sprzyjających wsparciu, inkluzywności oraz różnorodności. Fundusz Żubra, powołany przez markę Żubr – piwo nr 1 w Polsce, kolejny rok niósł pomoc dzikiej polskiej przyrodzie tworząc m.in. mikrorezerwaty i wieczne lasy, działając z organizacjami non-profit na rzecz ochrony gatunków zagrożonych wyginięciem i otrzymał za swoje długofalowe działania na rzecz natury nagrodę Effie 2022. Tyskie – piwo nr 2 na polskim rynku, pielęgnowało tradycję przechodzenia na TY, a kampania „Świąteczny pociąg z Tyskim w Żywcu” wyróżniona została trzema złotymi mieczami KTR. Lech wspierał największe muzyczne wydarzenia m.in. Lech Polish Hip Hop, Lech Hip Hop Music Awards, Pol’and’Rock Festiwal, jednocześnie promując wśród konsumentów zachowania ekologiczne i odpowiedzialną konsumpcję alkoholu. Lech Free utrzymał pozycję lidera w segmencie piw bezalkoholowych wprowadzając do portfolio Lech Free Active z myślą o ludziach skoncentrowanych na aktywnym stylu życia. Marka Książęce wprowadziła dwa warianty – Książęce Lager i 0,0%, a Hardmade trzy nowości smakowe, w tym dwie bezalkoholowe.