skip to Main Content
KUPS Zaprasza Do świętowania Dnia Soku

KUPS zaprasza do świętowania Dnia Soku

Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) także w tym roku zorganizowało obchody Światowego Dnia Soku. W ramach X edycji projektu „5 porcji warzyw, owoców lub soku” zaplanowano szereg aktywności, których celem jest popularyzacja konsumpcji soków produkowanych przez polskich producentów. Stowarzyszenie KUPS za cel postawiło sobie także promocję prozdrowotnych właściwości soków z polskich owoców i warzyw.

Dzień Soku obchodzony 30 maja na całym świecie jest okazją aby celebrować picie soków. Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) aktywnie włączyło się w świętowanie tego ważnego dnia poprzez organizację szeregu wydarzeń medialnych. W sobotę 30 maja nasz ekspert dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska wystąpi w programie Pytanie na Śniadanie. Informację na temat soków oraz obchodu Dnia Soku znajdą się na antenie Radia Zet oraz Chili Zet gdzie zrealizowany zostanie konkurs wiedzy o sokach. Na antenach obu stacji radiowych dostępny będzie także wywiad z dr hab.. Dariuszem Włodarkiem Kierownikiem Zakładu Dietetyki Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Z okazji Światowego Dnia Soku warto więc sięgać po szklankę pełną dobra, także przez cały rok!

Dr hab. Dariusz Włodarek wyjaśni, co kryje się w szklance soku i czy warto po nią sięgać, także w wywiadzie umieszczonym w serwisie internetowym www.apetytnapolskie.com

 

Czy szklanka soku jest dobrym sposobem na zwiększenie udziału warzyw i owoców ogółem w codziennej diecie?
Dr hab. Dariusz Włodarek: Zarówno Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), jak i grupy eksperckie w różnych krajach wyraźnie zaznaczają korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania warzyw i owoców. Zalecaną ilością jest przynajmniej 400 g dziennie w co najmniej 5 porcjach, z tym że 2/3 powinny stanowić warzywa, a 1/3 owoce. Niestety Polacy spożywają ich wciąż za mało. Jednym ze sposobów zwiększenia ilości warzyw i owoców w diecie jest włączenie do niej szklanki soku. Soki, zarówno owocowe, jak i warzywne dostępne w sklepie, są „płynną postacią” produktów, z których są wytwarzane, bo dostarczają zbliżonych ilości składników odżywczych. Dodatkowo przepisy prawa zabraniają dodawania do nich substancji konserwujących, sztucznych barwników i aromatów, są więc w pełni naturalne. Dlatego też bezpiecznie i z korzyścią dla zdrowia można włączać szklankę soku dziennie jako kolejną porcję warzyw lub owoców.

 

Czyli warto świętować Światowy Dzień Soku?
DW: Oczywiście, że tak! Żyjemy w czasach, w których jest wiele źródeł informacji, nie zawsze sprawdzonych. Z tego też powodu jako dietetyk postrzegam ten dzień jako jedną z okazji do powiedzenia wprost, że szklanka soku dostępnego w sklepie może być porcją warzyw i owoców, i że warto ją włączyć do codziennej diety.

 

Jakie są więc konkretne zalecenia w kontekście soków?
DW: Generalnie w zaleceniach żywieniowych zaznacza się, że można nimi zastępować 1 porcję warzyw i owoców. Osoby starsze, które mają problemy z gryzieniem, mogą śmiało wypijać dwie szklanki dziennie, jest to dla nich sposób zwiększenia ilości warzyw i owoców w diecie. Zalecenia względem dzieci i młodzieży są dostosowane do ich wieku – od 4 do 6 lat mogą spożywać ok. 170 ml soku dziennie, zaś od 7 r. ż. również mogą pić 1 szklankę soku dziennie (do 230 ml).

 

A jakie składniki odżywcze znajdziemy w sokach? I jak mogą one wpływać na nasz organizm?
DW: Soki mają zbliżoną wartość odżywczą, co warzywa i owoce, z których zostały wytworzone. Przykładowo, sok marchwiowy jest źródłem β-karotenu, który w organizmie przekształcany jest w witamina A – wpływa ona pozytywnie na wzrok, stymuluje produkcję kolagenu. Sok pomidorowy z kolei zawiera potas, wspierający m.in. pracę układu krążenia. Zawiera także likopen – silny antyoksydant, odgrywający ważną rolę w profilaktyce nowotworowej. Ciekawostką jest fakt, że likopen w soku pasteryzowanym jest nawet 3-krotnie lepiej przyswajalny niż z surowego pomidora. Z kolei w soku jabłkowym, tak samo jak w jabłkach, znajdziemy polifenole, kolejne antyoksydanty. Lista witamin i składników mineralnych, które znajdziemy w warzywach, owocach i sokach, jest naprawdę długa – stąd też zalecenia żywieniowe, aby te produkty łącznie stanowiły co najmniej połowę naszych codziennych posiłków. Mają niebagatelny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne.

 

Stowarzyszenie KUPS realizować będzie również aktywne działania w blogosferze, w akcję promocji polskich przetworów z owoców i warzyw, włączyły się również dwie bardzo rozpoznawalne blogerki – Bakusiowo oraz Szczęśliva, które podzielą się ze swoimi fanami informacjami o właściwościach

30 maja warto uczcić szklanką soku. Po pierwsze – są po prostu pyszne, pod drugie – soki owocowe i warzywne zawierają wiele witamin i składników mineralnych.

Back To Top