Rynek słodyczy każdego miesiąca obfituje w różne nowości. Częste innowacje są dobrze postrzegane przez konsumentów?
Dojrzały rynek słodyczy w Polsce utrzymuje swoją dynamikę właśnie dzięki nowościom. Oczekują ich również konsumenci, którzy chcą być zaskakiwani nieoczywistymi formatami i smakami. Naszym przykładem podążania za konsumentami jest Ptasie Mleczko® MINI. To wersja znanych pianek, które w tym wariancie przybrały kształt sześcianu i zostały zamknięte w poręcznych opakowaniach torebkowych.
Łączenie innowacyjności z tradycją…
Dokładnie. Nasze słodycze zmieniają się wraz z konsumentami – Ptasie Mleczko® MINI jest odpowiedzią na powszechny trend wygody i częstego przemieszczania się, zwłaszcza w przypadku ludzi młodych. To głównie z myślą o nich stworzyliśmy ten produkt.
W naszej ofercie pojawia się średnio kilkadziesiąt nowych produktów rocznie. W większości są to edycje limitowane, jednak część z nich zostaje w ofercie na stałe. Jako firma, która w swoim DNA posiada nastawienie na innowacje, nieustannie rozwijamy portfolio produktów obecnych na rynku od kilkudziesięciu lat, czego przykładem jest również wejście w nowe, dotychczas nam nieznane kategorie tj. lody, w których sukcesywnie budujemy swoją obecność i udziały rynkowe.
Czy może Pan opowiedzieć, nad czym pracowaliście od początku roku?
Z miłą chęcią. Naszą ofertę dostosowujemy do sezonu i okazji, a na tegoroczną Wielkanoc zaproponowaliśmy dobrze znane produkty w limitowanych edycjach oraz ozdobnych opakowaniach z wiosennymi motywami. Specjalna wersja Baryłek, praliny czy Mieszanka Wedlowska sprawdzają się doskonale zarówno jako dekoracja stołu, jak i słodki upominek dla najbliższych. Z myślą o młodszych miłośnikach słodkości przygotowaliśmy czekolady w mniejszym formacie z unikalnymi dodatkami, a także zestaw z opaską w kształcie uszu zająca. Zupełną nowością jest limitowana wersja pianek Ptasie Mleczko® o smaku tarty cytrynowej oblanych wedlowską białą czekoladą.
Jakich nowości możemy spodziewać się na najbliższe, upalne miesiące?
Sezon lodowy coraz bliżej, nie mogę zatem pominąć nowości z lodowego portfolio E.Wedel na tegoroczną wiosnę i lato. Po pozytywnym przyjęciu naszej dotychczasowej oferty przez konsumentów, w tym roku poszerzyliśmy ją o kolejne nowości m.in. rożki w dwóch smakach, sorbety w czekoladzie w wersji na patyku oraz familijne opakowanie lodów Ptasie Mleczko® o smaku waniliowym. Mamy również coś dla najmłodszych – Czekotubkę w wersji lodowej. Deser zapakowany w wygodną saszetkę będzie pierwszym tego typu wyrobem w wersji mrożonej.
Dlaczego konsumenci wybierają produkty akurat waszej marki?
Marka Wedel, istniejąc od 1851 r. zyskała miano kultowej, głównie dzięki temu, że od początku swojego istnienia stawia na najwyższą jakość oraz nieustanny rozwój, kontynuując dziedzictwo rodziny Wedlów. Podtrzymując wizję oraz tradycję założycieli Wedla, dostrzegamy potrzeby innych i staramy się udzielać wsparcia. Nasza renoma więc to nie tylko ciekawa historia, to także słuchanie potrzeb konsumentów przekładające się na obecne zmiany i odważne wizje na przyszłość. Wszystko to możliwe jest dzięki naszym pracownikom, którzy dzieląc się pasją do przyjemności płynącej z czekolady, tworzą wyjątkową ofertę produktową i kontynuują już niemal 170-letnią tradycję marki Wedel. W myśl przesłania, którym się kierujemy, że „Nasz przepis to ludzie”. Wysoka rozpoznawalność i zaufanie napawają dumą, z drugiej strony zaś wiążą się z ogromnym poczuciem odpowiedzialności.
O jakiej odpowiedzialności Pan myśli?
Rozumiemy ją wielowymiarowo. Po pierwsze, jakość i bezpieczeństwo produktów traktujemy priorytetowo. Nasze słodycze wyróżnia oryginalna wedlowska czekolada oraz odpowiednio dobrane, najwyższej jakości składniki. Po drugie, nieustannie śledzimy trendy i nie boimy się eksperymentować z oryginalnymi połączeniami smakowymi, dodatkami i formatami naszych wyrobów.
Istnieje jeszcze wymiar pozaproduktowy, adresowany poprzez niestandardową komunikację i akcje specjalne. Chcemy uprzyjemniać czas naszym konsumentom nie tylko dzięki produktom, ale również będąc blisko nich przy najróżniejszych okazjach (tj. Zima z Wedlem, Bieg Wedla w Parku Skaryszewskim czy otwierając co roku naszą warszawską fabrykę dla zwiedzających w ramach Nocy Muzeów czy Czekoladowego Weekendu). Doświadczanie marki umożliwiają również wizyty w ogólnopolskiej sieci naszych Pijalni Czekolady.
Firma planuje wprowadzić na rynek produkty wegańskie lub bezglutenowe w związku z obecnymi trendami?
W naszej ofercie obecnie dominują bardziej klasyczne wersje słodkości, ale i tu widzimy potencjał do rozwoju. Stale obserwujemy trendy, chcąc trafnie odpowiadać na potrzeby coraz bardziej wymagających konsumentów. Rosnące na znaczeniu podejście „health&wellness” już teraz adresujemy, posiadając bogate portfolio czekolad gorzkich. Obejmuje ono tabliczki stałe w wariantach ze stopniowaną zawartością kakao z Ghany (50%, 64% i 80%) – odpowiednie także dla osób na diecie wegańskiej i bezglutenowej. Natomiast linia czekolad E.Wedel Premium z dodatkami (m.in. warianty z orzechami i solonym karmelem czy wiśnia z chili) jest rozwiązaniem dla osób szukających niestandardowych smaków. Wierzę, że zachowanie równowagi w okazjonalnym dogadzaniu sobie słodkościami jest elementem celebracji małych przyjemności na co dzień.
Zgadzam się z Panem, że należy celebrować codzienne, drobne przyjemności. A czy Pan zgodzi się ze mną, że troszcząc się o siebie, nie powinniśmy zapomnieć również o środowisku?
Oczywiście, obserwując pogarszającą się kondycję środowiska naturalnego, w Wedlu przywiązujemy dużą wagę do działań na rzecz klimatu. Odpowiadamy także na wyzwania otaczającej rzeczywistości, zarówno w wymiarze społecznym, lokalnym, jak i środowiskowym.
Proszę opowiedzieć o tych działaniach…
Chcąc prowadzić produkcję naszych wyrobów w sposób bardziej zrównoważony, od marca zdecydowaliśmy się na przejście na korzystanie z zielonej energii pochodzącej wyłącznie z wiatru, czyli źródła w pełni odnawialnego. Ten ruch wpisuje się w sfinalizowaną niedawno strategię CSR Wedla i jest przykładem realnych działań w zakresie jej realizacji. Jednym z ujętych w niej obszarów jest właśnie środowisko. Aby minimalizować wpływ naszej działalności na zmiany klimatyczne, prowadzimy także szereg rozwiązań wewnątrz firmy umożliwiających oszczędzanie zasobów tj. woda, energia czy papier. Działając w duchu idei „zero waste” m.in. zrezygnowaliśmy z opakowań plastikowych w firmowej stołówce. Stosujemy także szeroko zakrojoną segregację odpadów pozwalającą na wtórne wykorzystywanie niektórych z nich. Obowiązująca w firmie praktyka ciągłego udoskonalania (Kaizen) sprawia, że nieustannie prowadzimy prace nad zmniejszeniem zużycia surowców zarówno na etapie produkcji, jak i w logistyce. Biorąc odpowiedzialność za otoczenie, w którym działamy, jesteśmy partnerem zewnętrznych inicjatyw proekologicznych. Po sąsiedzku, w ramach projektu Ogrody Polsko-Niemieckie, wspieramy proces rewitalizacji części Parku Skaryszewskiego. Z kolei dach naszej fabryki udostępniliśmy pod hodowlę pszczół, którymi opiekują się podopieczni warszawskiego Stowarzyszenia Serduszko dla Dzieci. Pozyskany z pasieki na dachu wedlowskiej fabryki miód, nasi pracownicy mogli kupić m.in. w ramach akcji wewnętrznej wspierając w ten sposób finansowo działanie Stowarzyszenia.
Nasze ekologiczne podejście do funkcjonowania organizacji obejmuje również edukację pracowników w tym obszarze – regularnie organizujemy konkursy, wystawy w przestrzeni biurowej oraz tematyczne akcje specjalne. Te i kolejne działania na rzecz ludzi, środowiska i innowacji będziemy realizować zgodnie z wypracowaną przez nas strategią CSR.