„Stać cię na wyrzucanie? Można rozsądniej!” – to hasło rozpoczynające kampanię społeczną, realizowaną przez sieć handlową Netto we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności. Celem akcji jest budowanie świadomości na temat konsekwencji wyrzucania jedzenia.
Statystyki ukazujące skalę marnowania żywności na świecie robią wrażenie – aż jedna trzecia produktów trafia do śmieci. W każdej sekundzie do kosza wyrzuca się 51 ton jedzenia. Udział w tym ma także Polska – w europejskim rankingu marnotrawstwa zajmuje 5 miejsce. Okazuje się, że statystycznie każda osoba w naszym kraju wyrzuca rocznie 247 kg żywności, wartej 3 000 zł. Tym samym, w ubiegłym roku w Polsce do kosza trafiło aż 9 mln ton jedzenia!
Chcąc ograniczyć to niekorzystne zjawisko, sieć handlowa Netto we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności zorganizowała ogólnopolską kampanię społeczną, której głównym celem jest kształtowanie właściwych nawyków u konsumentów poprzez zwrócenie ich uwagi na problem między innymi niewłaściwego przechowywania żywności, które w konsekwencji prowadzi do jej wyrzucania. Hasło rozpoczynające kampanię podkreśla możliwość wyboru, jaką ma każdy kupujący – zdrowy rozsądek i świadome decyzje zakupowe lub brak rozwagi, której efektem jest marnotrawstwo. Jak podpowiadają inicjatorzy akcji, istnieje kilka prostych zasad przechowywania produktów spożywczych, które sprawią, że będą przydatne o wiele dłużej.
W pierwszej odsłonie kampanii skupiono się na edukacji dotyczącej warzyw i owoców. Aby przedłużyć ich świeżość:
- Nie powinno się przechowywać ich w reklamówkach
- Do lodówki należy wkładać tylko dojrzałe i nietrwałe produkty
- Zamrozić można prawie każdy produkt żywnościowy
- Pokrojone składniki najlepiej przechowywać w wielorazowym, zamkniętym pojemniku
Akcja ma także na celu zwrócenie uwagi na wartość produktów, które na pierwszy rzut oka nie sprawiają wrażenia idealnych. Warzywa i owoce o nieregularnych kształtach, krzywy bochenek chleba czy połamana czekolada są zdatne do spożycia, a ich świeżość i jakość są takie same, jak pozostałych produktów znajdujących się na półce. Więcej porad w ramach kampanii przeciwko marnowaniu jedzenia znajduje się na stronie internetowej: www.netto.pl/nie-marnuje-zywnosci.
– Rozpoczynająca się kampania to nasz kolejny krok w walce z marnotrawstwem, który mamy nadzieję pozwoli ograniczyć ten niekorzystny dla całego świata proceder – mówi Janusz Stroka, prezes Netto Polska. – Mamy nadzieję, że nasza akcja skłoni klientów do zastanowienia się nad nawykami zakupowymi i pozwoli im je zweryfikować, jeśli zajdzie taka potrzeba. Liczymy, że uda nam się w ten sposób stworzyć wśród konsumentów nowy, korzystny trend polegający na racjonalnych zakupach, które pozwolą nie tylko ograniczyć ilości wyrzucanego jedzenia, ale też na oszczędności w domowym budżecie – dodaje.
Netto, jako organizacja odpowiedzialna społecznie, która działa w zdroworozsądkowy sposób, od lat walczy z marnowaniem żywności. Aby zmniejszyć skalę wyrzucania jedzenia, sieć handlowa współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności i wieloma lokalnymi organizacjami charytatywnymi, każdego dnia przekazując nadwyżki niesprzedanych produktów spożywczych z obowiązującym terminem ważności. Tegoroczne darowizny o łącznej wartości ok. 3 mln złotych trafiają do najbardziej potrzebujących.
Ponadto w ubiegłym roku sieć uruchomiła aplikację „Nie marnujemy żywności”, dając szansę jej użytkownikom na podjęcie realnej walki z marnowaniem żywności i bieżące sprawdzanie oferty z przecenionym asortymentem w Netto. Takie produkty dostępne są w sklepach Netto w specjalnych skrzynkach oznakowanych hasłem „Stop. Nie marnujemy żywności”.