Gdyby o zakazie sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych decydowały kobiety, już by obowiązywał. Kobiety w ogóle są zdecydowanie bardziej restrykcyjne wobec alkoholu w przestrzeni publicznej niż mężczyźni.
Kilka tygodni temu ministra zdrowia Izabela Leszczyna zapowiedziała prace resortu nad ograniczeniem dostępu do alkoholu na stacjach paliw. Ideę tę popierają przede wszystkim kobiety: 65 proc. mówi „tak” dla zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Tymczasem wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 49 proc. Jednocześnie aż 39 proc. mężczyzn jest zakazowi przeciwnych.
Zakupy alkoholu na stacjach benzynowych są stosunkowo popularne w naszym kraju, co nie może zaskakiwać w kontekście jego całodobowej dostępności i szerokiego asortymentu. Na pytanie „Czy kiedykolwiek kupiłeś alkohol na stacji benzynowej?” twierdząco odpowiada co trzecia kobieta i aż połowa mężczyzn. Przy czym ci, którzy kupują alkohol na stacji benzynowej, w większości przypadków robią to sporadycznie. 77 proc. badanych deklaruje, że kupuje tam alkohol rzadziej niż raz na 3 miesiące.
Statystyki i badania pokazują, że od lat rośnie spożycie alkoholu w Polsce, również wśród kobiet. W tym kontekście zakaz reklamowania mocnych alkoholi jest uzasadniony w przekonaniu większości dorosłych Polaków. Przy czym i tutaj widoczne są różnice podyktowane płcią. Kobiety opowiadają się zdecydowanie częściej za tym zakazem (62 proc.) niż mężczyźni (48 proc.).
Kobiety i mężczyźni również inaczej patrzą na reklamę alkoholu w internecie i w mediach społecznościowych. Większość kobiet (51 proc.) uważa, że to nie jest najlepsze miejsce na promocje takich produktów. Natomiast niemal połowa mężczyzn (45 proc.) nie widzi w tym nic złego.
Kobiety byłyby również skłonne wprowadzić zakaz reklamowania piwa (58 proc.), a nie tylko mocnych alkoholi. Tymczasem dokładnie połowa ankietowanych mężczyzn takiemu zakazowi jest przeciwna.
Skoro jednak polskie prawo dopuszcza reklamowanie piwa, badani uważają, że najlepszym miejsce do jego promocji są papierowe gazetki sieci handlowych. Ten kanał komunikacji marketingowej popiera taki sam odsetek kobiet i mężczyzn (33 proc.). Drugim takim medium jest według badanych telewizja (20 proc.), a podium zamykają aplikacje sklepów lub sieci handlowych (18 proc.).