NielsenIQ: rosną musy i roślinne napoje

Aleksandra Gębarowska, Senior Customer Consultant, NielsenIQ:

W pierwszych 43 tygodniach 2022 roku wartość sprzedaży koszyka spożywczego wzrosła o 15,1% w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim. Kilkudziesięcioprocentowe wzrosty wartości sprzedaży widoczne były wśród podstawowych produktów spożywczych takich jak: cukier – ze wzrostem wartości o ok. 59% przy wolumenie wyższym o zaledwie ok. 1%; czy oleje jadalne – z wartością sprzedaży wyższą aż o połowę przy jednoczesnym wzroście wolumenu o prawie 4%. W tym samym czasie wartość tłuszczy żółtych rosła o ponad jedną trzecią, przy jednoczesnym spadku wolumenu o ponad 6%, a mleko przy wolumenie niższym o blisko 1% wzrosło na wartości o ok. 24%. Tak dynamiczny wzrost wartości sprzedaży przy stabilnym bądź spadającym wolumenie pokazuje jak duży wpływ miały średnio wyższe ceny w tych kategoriach produktowych. 

 

Pomimo widocznej inflacji są kategorie, które nadal rozwijają się na polskim rynku, rosnąc widocznie nie tylko pod względem wartości sprzedaży, ale i jej wielkości, a należały do nich m.in. przekąski postrzegane jako zdrowsze alternatywy takie jak: musy owocowe, których wolumen sprzedaży był wyższy o ponad połowę czy batony musli ze wzrostem wolumenu o blisko 42% w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku. Kolejny rok obserwujemy także dynamiczny wzrost roślinnych alternatyw, do których należy mleko roślinne, ze sprzedażą większą o 1/5 rok do roku. Inną kategorią, która kolejny rok notuje kilkunastoprocentowy wzrost wolumenu sprzedaży są napoje energetyczne i sportowe. 

 

W analizowanym okresie wśród kanałów najbardziej zyskiwały dyskonty, w których wartość sprzedaży kategorii spożywczych wzrosła o ponad 1/5 w stosunku do analogicznego okresu w 2021. Jednocześnie udział dyskontów na rynku wzrósł aż o ponad 2 pp., głównie kosztem małych sklepów spożywczych, których udział w koszyku spożywczym zmniejszył się o 0,6 pp. w odniesieniu do poprzedniego roku.

 

Na sytuację rynkową produktów spożywczych wpływ miało wiele czynników – droższe surowce, paliwo czy wyższe ceny energii – wszystko to przełożyło się na wzrost kosztów produkcji, a co za tym idzie droższe ceny żywności. W obliczu galopującej inflacji 6/10 konsumentów deklaruje, że zamierzają oszczędzać na produktach spożywczych, więc z jednej strony planujemy ograniczać swoje zakupy, a z drugiej strony wojna w Ukrainie sprawiła, że do Polski przybyło wiele rodzin z Ukrainy, co z kolei pozytywnie wpłynęło na wolumen sprzedaży wielu kategorii spożywczych.

Aleksandra Gębarowska, Senior Customer Consultant, NielsenIQ

 

Źródło: NielsenIQ – Panel Handlu Detalicznego, rynek: Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż w wartości i wolumenie, okresy YTD: tydzień 1 – tydzień 43 2021, tydzień 1 – tydzień 43 2022, koszyk spożywczy w definicji NielsenIQ