Jan Kolański, Prezes Grupy Colian – Pewna jest tylko zmiana

Mijający rok był czasem wyzwań. Pandemia Covid-19 diametralnie zmieniła naszą rzeczywistość, a to wymagało podejmowania szybkich, ale też starannie przemyślanych decyzji biznesowych.

Dziś wiemy, że jedyną stałą w prowadzeniu biznesu, zwłaszcza na tak dużą skalę jak nasz, jest ciągła zmiana. Wynika to przede wszystkim z faktu, że konsumenci naszych marek w czasie epidemii dokonują zakupów w zdecydowanie inny sposób niż dotychczas. W trosce o swoje zdrowie spędzają mniej czasu w sklepach, ale jednorazowo sięgają po więcej produktów i częściej decydują się na opakowania familijne. Rokrocznie w okresie świątecznym lub komunijnym dużą popularnością cieszyły się bomboniery – dziś brakuje okazji do ich wręczania. Mimo dość trudnego okresu wprowadziliśmy kilka nowości – zwłaszcza takich do indywidualnej konsumpcji. Idealnym przykładem jest napój niegazowany o smaku Oranżady Hellena Pouch w kultowej formie opakowania – torebce ze słomką. Pojawiła się również Oranżada Strzelająca – do spożycia prosto z saszetki. Patrzymy  optymistycznie w przyszłość i wierzymy, że kolejne miesiące będą zdecydowanie lepsze – wrócimy do normalności, będziemy mogli celebrować ważne dla nas chwile w większym gronie. Z tego powodu przygotowaliśmy Oranżadę Hellena Party – szampan dla dzieci o unikalnym smaku bazującym na naszym sztandarowym produkcie Oranżada Hellena. Cieszymy się, że wśród oferty pojawiły się nowości, które docierają przede wszystkim do najmłodszej grupy docelowej.

 

2020 rok okazał się również trudny ze względu na zapowiadane zmiany legislacyjne. Od stycznia 2021 r. ma wejść w życie podatek cukrowy, który obejmie napoje nieowocowe, a te stanowią bardzo ważną pozycję w portfolio Colian. Danina z założenia ma chronić zdrowie obywateli – zapobiegać otyłości i cukrzycy. Niestety, wszystko wskazuje na to, że podatek nie ma nic wspólnego z troską o kondycję Polaków. Ustawodawca przewiduje dodatkowe wpływy do budżetu i to one stają się wyznacznikiem wszystkich działań. Wiele kategorii produktów (np. wyroby mleczarskie), które posiadają znacznie wyższe ilości cukru niż nasze napoje, nie zostało objętych nowym podatkiem – to duża niesprawiedliwość (zwłaszcza, że spożycie cukru w Polsce spada). Wzrost cen napojów spowodowany wprowadzeniem podatku będzie wynosił nawet od 40% do 70%. Biorąc pod uwagę widmo drakońsko wysokiej opłaty i niepewny czas pandemii, dziś ciężko cokolwiek przewidywać.

Jan Kolański

Prezes Grupy Colian