Producenci roślinnej żywności mają powód do świętowania

Rada Europejska, Komisja Europejska i państwa członkowskie zaprzestały dalszych prac nad poprawką 171, nieprzyjazną klimatowi regulacją dotyczącą sektora żywnościowego.

Poprawka została uznana za atak na zrównoważony rozwój przez globalne organizacje pozarządowe, w tym ProVeg International, Greenpeace i WWF, roślinnych producentów – firmy Upfield, Oatly, Nestle i Alpro, a także ponad 450 000 konsumentów, którzy podpisali petycję online sprzeciwiającą się jej wprowadzeniu.

 

Sukces branży roślinnej

„Już kilka lat temu ze sklepów zniknęły takie produkty jak mleko sojowe, mleko kokosowe, masło orzechowe, masło roślinne, masło z tofu, serek roślinny itp. Same produkty pozostały – ale ich nazwy zmieniono, wprowadzając konsternację wśród konsumentów i sieci handlowych. To efekt zakazu używania określeń typu ser, mleko, śmietana – w nazwach i składzie produktów roślinnych. Cieszymy się więc, że poprawka 171 do rozporządzenia 1308/2013 została odrzucona, a wsparcie akcji #StopAm171 okazało tak wielu konsumentów”

– mówi Sebastian Tołwiński, Regionalny Dyrektor ds. Korporacyjnych i PR w Upfield Polska. Upfield to producent roślinnych margaryn m.in. Rama, Flora, Flora ProActiv, wegańskich alternatyw sera Violife, a także oliwy z oliwek extra virgin Altis.

 

„Konieczność przejścia na dietę roślinną jest pilna – biorąc pod uwagę kwestie naszego zdrowia, jak i przyszłości naszej planety. Można to jednak osiągnąć tylko wtedy, gdy żywność pochodzenia roślinnego jest sprawiedliwie traktowana w kontekście regulacji politycznych i prawnych względem nabiału i produktów odzwierzęcych. Decyzja o odrzuceniu poprawki 171 jest więc zwycięstwem sektora przemysłu spożywczego opartego na roślinach, a także wszystkich tych, którzy dążą do tego, by ich dieta była coraz bardziej roślinna – a jest to, także w Polsce, coraz więcej osób. To także sukces setek tysięcy zainteresowanych, którzy podpisali petycję online, aby zadeklarować swoje poparcie”

– mówi Sebastian Tołwiński, Regionalny Dyrektor ds. Korporacyjnych i PR w Upfield Polska.

 

Konsumenci chcą jeść roślinnie

Badanie „Nawyki żywieniowe Polaków w czasie izolacji społecznej podczas epidemii koronawirusa 2020” zrealizowane przez Upfield w 2020 roku na grupie 2000 Polaków pokazało, że Polacy coraz chętniej spożywają produkty pochodzenia roślinnego. 31,6% badanych przyznało, że podczas społecznego odosobnienia kupowało więcej niż zwykle produktów tego typu. W tej grupie 32,9% kupiło zamienniki dla mięsa, 28,5% – napoje roślinne, 24,8% – ser bezmleczny, a dla 17,7% – wyborem stała się margaryna zamiast masła. Ponadto, prawie 14% respondentów przyznało, że do gotowania podczas izolacji wykorzystywało więcej składników pochodzenia roślinnego w stosunku do czasu przed izolacją.

 

Więcej informacji na temat odrzucenia poprawki 171 znaleźć można w artykule:

https://www.surgeactivism.org/articles/european…

Do odrzucenia poprawki 171 do rozporządzenia 1308/2013 wzywało Komisję Europejską i państwa członkowskie UE prawie 100 organizacji zrzeszonych przy Europejskim Sojuszu na Rzecz Żywności Pochodzenia Roślinnego (EAPF).
Stanowisko Europejskiego Sojuszu na Rzecz Żywności Pochodzenia Roślinnego (EAPF) dotyczące odrzucenia poprawki 171:

https://plantbasedfoodalliance.eu/wp-content/up…

źródło: materiały prasowe Upfield