Rekordowa inflacja, ceny żywności nie hamują

Inflacja przyspiesza. W grudniu osiągnęła rekordowy poziom 8,6%. Początek roku w Polsce ponownie stoi pod znakiem wzrostu cen produktów żywnościowych. Na półkach sklepowych drożeje kawa i herbata, margaryna, produkty mleczne czy napoje. Najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency podsumowuje, jak w ostatnim czasie oraz całym minionym roku, kształtowała się polityka cenowa w największych sieciach handlowych.

Z danych GUS wynika, że w grudniu odnotowano najwyższą inflację w całym 2021 roku. Choć eksperci prognozowali wzrost na poziomie 8,3% to ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w porównaniu do grudnia 2020 roku o 8,6%, a w stosunku do listopada 2021 r. o 0,9%. Ceny produktów żywnościowych również nie hamują. Choć za nami wyjątkowe drogie Święta Bożego Narodzenia,to po raz kolejny podrożała margaryna (7%), kawa (9%), nabiał (4-9%). Więcej trzeba też było zapłacić za niektóre napoje gazowane (4%) oraz przekąski (10%). 

Średnia wartość Koszyka Zakupowego w sieciach handlowych – Grudzień 2021 r.

Drożej niż w listopadzie i przed rokiem

W grudniu ub. r. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 227,56 zł. To wzrost na poziomie 3,80 zł, czyli o 1,7%w porównaniu do listopada 2021 r. Dodatkowo, z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 10[1] sieci objętych badaniem, ceny w grudniu ub. r. były wyższe niż w listopadzie. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w innej sieci Cash&Carry (5,43 %). Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2020 roku. Były to min.: Carrefour (6,36%), Makro (5,33%) czy Biedronka (4,93%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena w grudniu 2021r. była wyższa o 13,39 zł niż przed rokiem.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, w grudniu ub. r. moglibyśmy zapłacić 177,74 zł (więcej o 3,91 zł niż w listopadzie), natomiast koszyk produktów najdroższych – 283,48 zł  (więcej  o 2,48 zł niż w listopadzie ). Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego w grudniu 2021 r. była wyższa o 2,44% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu ub. r. tańszy o 7,38% niż w 2020 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 1,5% z 224,20 zł  w grudniu 2020 r. do  227,56 zł w grudniu 2021 r.

 

– Zgodnie z naszymi analizami i prognozami – początek roku przywitał nas wysokimi cenami żywności. Spore podwyżki dotknęły między innymi produkty mleczne, tłuszcze ale także kawę czy herbatę. Podobnie było przed świętami i w końcówce 2021 roku, kiedy sklepy i sieci handlowe podniosły ceny wybranych artykułów. Mimo planowanej na luty zmiany, zgodnie z którą obniżony zostanie VAT na żywność, nie spodziewamy się gwałtownych obniżek cen produktów. W naszej ocenie producenci żywności, podobnie jak wszyscy przedsiębiorcy, będą zmagać się z rosnącymi kosztami prowadzenia swoich działalności. Wysokie ceny paliw, energii i gazu powodują, że stale rosną ceny produkcji, co finalnie dotyka klientów i ich portfele

– komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan gwarantem najniższych cen

Liderem grudniowego rankingu wciąż pozostaje Auchan. Już trzeci miesiąc z rzędu, cena zestawu analizowanych produktów była dostępna w tej sieci za mniej niż 200 zł. W sklepach Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 195,63 zł. To najniższa średnia cena koszyka zakupowego, którą odnotowano w 2021 roku.

 

Dodatkowo w sieci Auchan wszystkie analizowane grupy produktowe (10) były najtańsze (chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny, ryby, mrożonki, nabiał, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze, produkty sypkie oraz używki i alkohol). Ani jednej najtańszej grupy produktów, nie byłow grudniu w kanale e-grocery oraz w sieciach: Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Lidl, Makro oraz innej sieci Cash&Carry.

 

Natomiast najwięcej w zeszłym miesiącu trzeba było wydać w innej sieci Cash&Carry, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 245,21 zł, czyli o ponad 25% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Niezmiennie e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 262,09 zł, co stanowi wzrost cen w tym kanale o 1,11 zł (0,43%) wobec listopada. Spośród 10 analizowanych grup produktów 9 było najdroższych w tym kanale sprzedaży.

Kolejne podwyżki cen produktów tłuszczowych

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w grudniu 2021 r. wskazało, że podobnie jak w zeszłym miesiącu, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach – 218,34 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było wydać ponad 23% więcej.

 

W grudniu 2021 r. względem 2020 roku podrożało 6 kategorii produktów: produkty tłuszczowe, napoje, nabiał, słodycze, dodatki oraz używki i alkohol. Podobnie jak w listopadzie w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. Wzrost ten wyniósł 34,7% wobec 2020 r.

Podsumowanie 2021 roku

Najtańszą siecią w skali 2021 roku podobnie jak w roku ubiegłym okazała się sieć Auchan. W ujęciu miesięcznym wygrała ona ranking najtańszej sieci aż 10 razy – wyjątkiem był luty i lipiec, gdzie najtańszy był Lidl. Średnia wartość koszyka zakupowego w tej sieci wyniosła 209,11 zł. Spośród sklepów tradycyjnych najdroższa była inna sieć Cash&Carry z koszykiem na poziomie 238,28 zł. Najstabilniejsze pod względem cokwartalnego poziomu cen były w 2021 roku sklepy sieci Biedronka. W rankingu najwyższych cen, podium w skali 2021 r. zajmuje kanał e-grocery ze średnią wartością koszykana poziomie 260,56 zł.

Kwartalne porównanie wartości Koszyka Zakupowego w 2021 r.

Średnia wartość średniej ceny koszyka w 2021 r. wyniosła 225,39 zł. Największą wartość średniej ceny koszyka odnotowano w lipcu i wyniosła ona 227,75 zł, natomiast najniższa wartość średniej ceny koszyka była widoczna w sierpniu (221,99 zł).

 

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 10 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.

 

[1] Pod koniec października br. sieć Tesco zakończyła swoją działalność w Polsce. Część sklepów została przejęta przez Netto. ASM Sales Force Agency bada  produkty w tej sieci, aby jej oferta w pełni odzwierciedlała zestaw 40 produktów analizowanych dotychczas w Tesco. Do tego momentu dane będą zbierane z 10 sieci.

 

źródło: prepare.pl