W Wilczej Górze pod Warszawą rozpoczęła się budowa ultranowoczesnego, w pełni zrobotyzowanego centrum dystrybucyjnego Auchan Polska. Będzie ono wspierać obsługę klientów zmodernizowanej platformy e-commerce Auchan dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań Ocado Smart Platform – z wykorzystaniem unikatowych systemów automatyzacji i rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego. Inwestycja w znaczący sposób przełoży się na optymalizację procesów i skalowanie biznesu online Auchan na polskim rynku.
Budowa nowego centrum dystrybucyjnego Auchan to kolejny etap działań realizowanych w ramach partnerskiej umowy Auchan z brytyjską firmą Ocado – jednym z liderów automatyzacji i robotyzacji logistyki dla e-grocery. Wcześniej, w kwietniu br., sieć uruchomiła nową odsłonę swojego sklepu internetowego, także z wykorzystaniem rozwiązań Inteligentnej Platformy Ocado, stawiając na jeszcze większą wygodę klientów i wysoce spersonalizowane doświadczenia zakupowe.
Wraz z uruchomieniem centrum dystrybucyjnego, dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych systemów automatyzacji i robotyzacji klienci e-sklepu Auchan będą mogli liczyć na kolejne korzyści, takie jak:
Większa dostępność produktów i zapewnienie wysokiej jakości
Wprowadzone w magazynie rozwiązania pozwolą na przechowywanie większej ilości towarów, co przełoży się na szerszy wybór produktów dostępnych online – docelowo będzie to aż 40 tys. pozycji asortymentowych: artykułów świeżych i produktów spożywczych, a także innych towarów z kategorii niespożywczych. Dla zapewnienia najwyższej jakości i bezpieczeństwa sprzedawanej żywności na powierzchni 16 tys. m2 centrum wydzielone zostaną strefy przeznaczone do magazynowania produktów świeżych i mrożonych wymagających specjalnych warunków przechowywania, z wykorzystaniem zaawansowanych systemów kontroli temperatury.
Szybsza realizacja dostaw
Nowe centrum będzie też lepiej zoptymalizowane pod kątem procesów realizacji zamówień on-line. Dostawy będą realizowane szybciej i w bardziej elastycznych przedziałach czasowych, rozszerzony zostanie też zakres oferty dostaw realizowanych tego samego dnia, co zwiększy komfort zakupów klientów ze szczególnymi wymaganiami w tym zakresie.
Lepsza jakość obsługi zamówień
Nowoczesne systemy zarządzania magazynem pozwolą na kompletowanie zamówień z większą precyzją – zmniejszy to ryzyko wystąpienia ewentualnych pomyłek, przekładając się tym samym na wzrost satysfakcji klientów.
Z kolei automatyczne procesy magazynowe przełożą się na skalowalność w zakresie liczby obsługiwanych przez centrum zamówień. Pozwolą na sprawną realizację większej liczby zamówień także w okresach wzmożonego popytu (tzw. peaków sezonowych), dzięki czemu klienci będą szybciej obsługiwani.
Uruchomienie nowego centrum dystrybucyjnego Auchan uwzględnia też ważne aspekty środowiskowe. Wdrożony system umożliwi lepsze zarządzanie dostawami i konsolidowanie zamówień, co pozwoli na optymalizowanie tras dostaw pod kątem przejechanych kilometrów, a przez to ograniczenie emisji CO2. Automatyczne systemy pakowania pozwolą natomiast na ograniczenie zużycia toreb i innych zabezpieczeń produktów dostarczanych do klientów. Budynek magazynu będzie posiadał certyfikację środowiskową BREEAM na poziomie excellent, przyznawaną obiektom wyjątkowo przyjaznym dla środowiska i oferującym najwyższy komfort użytkowania. Z punktu widzenia obsługującej centrum załogi będzie to także wyróżniające się miejsce pracy, oferujące ciekawą perspektywę rozwoju zawodowego.
Śmiało możemy powiedzieć, że tak zaawansowane technologicznie centrum dystrybucyjne będzie prawdziwym game-changerem na polskim rynku – zwłaszcza jeśli chodzi o innowacyjne rozwiązania pozwalające na optymalizację kompletacji zamówień i zarządzania logistyką ostatniej mili
– komentuje Piotr Dopierała, dyrektor Supply Chain & Logistics w Auchan Retail Polska.
Rozwój e-biznesu jest jednym ze strategicznych kierunków naszego rozwoju, dlatego inwestujemy w najbardziej innowacyjne dziś technologie naszej branży, stawiając na wykorzystanie rozwiązań oferowanych w ramach wprowadzanej przez nas systemowo Inteligentnej Platformy Ocado. Przygotowanie i realizacja tak zaawansowanej technologicznie inwestycji wymaga wyboru partnerów o szczególnie wysokich kompetencjach i odpowiednim doświadczeniu. Z prawdziwą satysfakcją możemy potwierdzić, że właśnie takich partnerów udało nam się pozyskać do współpracy
– dodaje Piotr Dopierała.
W zakresie wyboru lokalizacji, a także wsparcia przy zakupie i zarządzaniu inwestycją sieć Auchan postawiła na współpracę ze swoim wieloletnim partnerem firmą JLL. Nowe centrum dystrybucyjne w formule build-to-suit wybuduje wiodący na rynku nieruchomości deweloper firma Panattoni, Projekt architektoniczny został przygotowany przez renomowaną pracownię architektoniczną Tacakiewicz Ferma Kresek. Natomiast generalnym wykonawcą inwestycji jest specjalizująca się w budowie nowoczesnych nieruchomości firma Goldbeck.
Głównym kryterium decydującym o wyborze lokalizacji centrum dystrybucyjnego Auchan w Wilczej Górze pod Warszawą (w powiecie piaseczyńskim) było zapewnienie jego bliskości do klientów platformy zakupowej sieci, którzy obsługiwani będą z tego magazynu. Ważne było również dogodne położenie w pobliżu trasy ekspresowej S7.
Prace budowlane i instalacyjne zakończone zostaną w drugiej połowie 2025 r.