Pandemia koronawirusa zamroziła handel, w branży lodowej najbardziej ucierpiał segment HoReCa, czyli lody na gałki, pozostałym nie sprzyjała również pogoda zatem prognozy sprzedażowe nie były optymistyczne i bardzo niepewne. Mimo spekulacji o nieodwracalnej zmianie przyzwyczajeń konsumentów, po nadejściu upalnych dni, Polacy znów wrócili do swoich ulubionych smaków i rodzajów lodów.
Najbardziej czekaliśmy na lody gałkowe – według danych firmy Koral ich sprzedaż wzrosła w sierpniu aż o 476% w stosunku do maja br. Badania są równie optymistyczne – blisko 70% Polaków wciąż chętnie próbuje i kupuje lody. Ankietowani deklarują, że dla nich to nie tylko produkt spożywczy, ale coś więcej – słodka przyjemność, poprawa humoru, powrót do dzieciństwa czy tęsknota za wakacjami.
Branża lodowa w ciągu ostatnich lat rozwijała się bardzo dynamicznie, dużo szybciej niż cały segment słodyczy. Każdy nowy sezon przynosił kolejne rekordy sprzedaży. Czerwiec 2019 był najlepszym miesiącem sprzedażowym w ciągu 40 lat obecności firmy Koral na polskim rynku. Wszyscy producenci mocno odczuli skutki pandemii koronawirusa, jakimi było m.in. zamrożenie segmentu HoReCa, a także obostrzenia, które sprawiły, że z początkiem sezonu lodowego nie można było swobodnie cieszyć się smakiem lodów na powietrzu.
Branża spekulowała o trwałych zmianach przyzwyczajeń konsumentów, ale jak pokazały ostatnie tygodnie pozytywne prognozy pogodowe i nadejście upałów sprawiły, że Polacy wrócili do swoich ulubionych smaków i rodzajów lodów. Według danych firmy Koral sprzedaż lodów konfekcjonowanych (impulsowych i familijnych) w pierwszych tygodniach sierpnia w porównaniu do maja br. wzrosła już o 68%.
Lody kochają wszyscy
Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy Koral wynika, że prawie 70% Polaków mimo pandemii koronawirusa wciąż ma ochotę na lody. Co ciekawe procent ten nie zmienia się w zależności od wieku badanych, ich płci, czy wykształcenia – lody kochają wszyscy. W naszym kraju ten deser wpisał się już w historię dzieciństwa, wakacji, nagrody z okazji zakończenia roku szkolnego, czy „lekarstwa” na smutki. Jak deklaruje aż 72% badanych, lody to dla nich przede wszystkim słodka przyjemność, której nie chcą sobie odmawiać, 33% Polaków stwierdziło, że lody poprawiają humor, a 21% wskazało na powrót do dzieciństwa oraz tęsknotę za wakacjami.
Koral działa w Polsce już przeszło 40 lat i musimy przyznać, że ten sezon jest jednym z trudniejszych w naszej historii, dlatego tak bardzo cieszy fakt, że Polacy mimo pandemii nie zapominają o lodach. My zawsze podkreślamy, że lody to coś więcej niż tylko produkt spożywczy nabywany w czasie codziennych zakupów, a badania pokazały, że podobnie myślą nasi konsumenci. Powoli wszystkie branże wracają do normalności i my również robimy wszystko, aby lodów sprzedawać jak najwięcej. Obserwujemy też, że Polacy w codziennych zakupach chętnie wybierają mniejsze sklepy osiedlowe, w których jesteśmy liderem, a także polskich producentów, aby pomóc im szybciej wrócić do normalności. Dlatego dbamy o to, aby zawsze mogli znaleźć prawdziwie polskie lody w lodówkach swoich lokalnych sklepów. – mówi Piotr Gąsiorowski, dyrektor marketingu PPL Koral.
W deklaracjach konsumentów wciąż największym powodzeniem cieszą się lody impulsowe (41%). Sprzedaż lodów Koral pokazała, że mimo początkowych trudności lody impulsowe wróciły do łask – w sierpniu ich sprzedaż wzrosła aż o 56% (porównanie do maja br.). Najbardziej jednak Polacy tęsknili za odmrożeniem segmentu HoReCa – sprzedaż lodów gałkowych w kuwetach w stosunku do maja br. wzrosła w sierpniu bowiem aż o 476%.
Branża lodowa jest niezwykle uzależniona od aury pogodowej. Ciepłe, słoneczne dni oraz optymistyczne dla naszej branży, długoterminowe prognozy pogody natychmiast pozytywnie wpływają na zwiększenie konsumpcji lodów wśród konsumentów i co za tym idzie zdecydowanie korzystniejsze i śmiałe zamówienia ze strony naszych kontrahentów. Mimo, że ten sezon nie przyniesie już rekordów to bardzo cieszymy się, że upały w końcu nadeszły, a pozytywne prognozy pogodowe wnoszą dużo entuzjazmu i potwierdzenia tego co od 40 lat obserwujemy w naszym kraju – że lody to wyjątkowy produkt spożywczy i niezależnie od okoliczności Polacy zawsze do niego chętnie i z utęsknieniem wracają – dodaje Piotr Gąsiorowski.