Zdrowie na talerzu w wersji azjatyckiej. Dlaczego jesienią i zimą warto włączyć do swojego menu dania Wschodu?

Jesień i zima to pory roku, które często kojarzą się z chłodem, deszczem, i mniejszą dostępnością świeżych warzyw i owoców. Jednak nie oznacza to, że nasza dieta musi stać się mniej bogata czy zdrowa. Warto włączyć do swojego menu potrawy inspirowane azjatycką kuchnią, które nie tylko dodadzą urozmaicenia smaków, ale także dostarczą nam cennych składników odżywczych. Dlaczego warto sięgnąć po azjatyckie potrawy w okresie jesienno-zimowym? Sprawdźmy!

Warzywny zawrót głowy

Kuchnia azjatycka słynie z obfitości warzyw, zarówno gotowanych, jak i surowych, a także świeżych owoców. Jak przyrządzają je Azjaci? Częstą metodą jest tzw. stir-fry (technika smażenia składników na bardzo gorącym tłuszczu w głębokiej patelni – woku). Świetnie sprawdzają się do tego warzywa takie jak marchew, brokuł czy cebula. Nie tylko smażone warzywa królują jednak w krajach Wschodu.

Jedną z warzywnych przystawek, na którą zdecydowanie warto zwrócić uwagę, jest gỏi cuốn, czyli wietnamskie sajgonki. Do przygotowania ich wykorzystujemy marynowaną kalarepę, marchewkę, kolendrę, zioła, a także krewetki i mięso. Wszystko zawinięte jest w przezroczysty papier ryżowy

– komentuje Linh Ziółkowska, Manager Generalny Restauracji Wi-Taj.

Dodatkowo kuchnia azjatycka obfituje w ciekawe i egzotyczne dla nas sałatki i dodatki, które zawierają dużą ilość witamin, minerałów i błonnika. Dzięki temu zadbamy o naszą odporność, a także dostarczymy organizmowi niezbędnych składników na długie, zimowe miesiące.

Moc rozgrzewających przypraw

Azjatyckie kuchnie bogate są w różnego rodzaju przyprawy, które nie tylko nadają daniom wyjątkowego smaku, ale także mogą mieć korzystny wpływ na nasze zdrowie. Cynamon, imbir, kurkuma czy chilli to tylko kilka z przykładów, które znajdziemy w kuchni azjatyckiej. Te przyprawy są znane ze swoich właściwości przeciwwirusowych, przeciwzapalnych i przeciwbólowych, co jest szczególnie ważne w okresie, gdy zwiększa się ryzyko przeziębień i infekcji.

Rokrocznie zauważamy, jak w sezonie jesienno-zimowym wzrasta zainteresowanie daniami bardziej rozgrzewającymi. Goście restauracji chętnie sięgają także po gorące napoje, takie jak herbata z prażonym ryżem czy herbata zimowa

– dodaje Linh Ziółkowska.

Wartość odżywcza ryb

Ryby są bardzo ważnym składnikiem azjatyckiej diety. Są one bogatym źródłem białka, witamin, minerałów, a także kwasów omega-3, które wspierają zdrowie serca, układu nerwowego i odporności. Z tego względu, szczególnie w sezonie zachorowań, warto częściej sięgać po dania z rybami. Co z rybą w roli głównej znajdziemy w tajskim i wietnamskim menu?

  • Canh cà chua – kwaskowata zupa z pieczonej ryby z pomidorami i ananasem
  • Tajskie curry z łososiem
  • Cá kho tộ – karmelizowana makrela gotowana w sosie rybnym z dodatkami
  • Cá hấp – halibut gotowany na parze z dodatkami
Gdy w grę wchodzi… głębia smaku

Kuchnia azjatycka znana jest z wyraźnych i zróżnicowanych smaków, takich jak słodki, kwaśny, pikantny czy słony. Te różnorodne smaki mogą pomóc w rozprawieniu się z monotonią jesienno-zimowej diety i dostarczyć prawdziwej przyjemności z jedzenia. Przykłady potraw takich jak zupa tom kha czy ulubiony przez wszystkich fanów glutenu makaron udon, to doskonałe przykłady kulinarnego zróżnicowania, które poprawią nasz nastrój i przyniosą ulgę w chłodne dni.

 

Podsumowując, azjatyckie potrawy to doskonały wybór na zdrowe i smaczne jedzenie jesienią i zimą. Dostarczają one nie tylko cennych składników odżywczych, ale także przyjemności z jedzenia dzięki swoim różnorodnym smakom i aromatom. Zachęcamy do eksperymentowania w kuchni i wprowadzania azjatyckich inspiracji do swojego menu, które na pewno ożywią naszą dietę i przyniosą wiele korzyści dla zdrowia. Dla tych, którzy nie odważą się samodzielnie przygotować rozgrzewających, azjatyckich potraw zapraszamy do restauracji Wi-Taj zlokalizowanej w sercu Warszawy, specjalizującej się w autentycznej kuchni wietnamsko-tajskiej.