Dziś, 2 kwietnia, obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Różnorodność i równe traktowanie to ważny temat w strategii CSR Lidl Polska – marki, która wykazuje się empatią oraz otwartością. Z tego względu sieć od 2019 roku prowadzi akcję „Ciche godziny”, która ułatwia zakupy osobom ze spektrum autyzmu. W określonych dniach i godzinach muzyka oraz komunikaty głosowe są wyciszone, a osoby uprzywilejowane są obsługiwane poza kolejnością w tzw. kasach pierwszeństwa.
2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, co jest dobrą okazją do szerzenia świadomości w tym temacie. Z myślą o osobach neuroróżnorodnych Lidl Polska już w 2019 roku wprowadził akcję „Ciche godziny” we wszystkich swoich sklepach. Pod tą inicjatywą, opracowaną we współpracy z Fundacją JiM, kryją się udogodnienia, które są ukłonem w stronę osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i mają ułatwić codzienne zakupy. W trakcie standardowego funkcjonowania sklepów „Ciche godziny” w Lidlu odbywają się w każdy piątek w godzinach 8.00–10.00 oraz w sobotę od 19.00 do 21.00. W tym czasie wyciszone zostają muzyka oraz komunikaty w systemie nagłośnienia, a klienci deklarujący, że są osobami ze spektrum autyzmu, bez weryfikacji są obsługiwani poza kolejnością w tzw. kasach pierwszeństwa.

Lidl Polska prowadzi akcję „Ciche godziny”, która ułatwia zakupy osobom ze spektrum autyzmu.
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), zaburzenia ze spektrum autyzmu występują u 1 na 100 dzieci, co oznacza, że w Polsce jest to około 400 tysięcy osób. Jednak z zaburzeniem żyją także rodzice, rodzeństwo oraz opiekunowie, dla których rutynowe obowiązki, w tym między innymi zakupy, są wielkim wyzwaniem. Z analizy badania ankietowego przygotowanego przez Fundację JiM wynika, że dla większości osób z ASD zakupy są negatywnym doświadczeniem, a najbardziej uciążliwymi czynnikami w ich trakcie są hałas, ostre oświetlenie czy kolejki do kasy.
W Lidl Polska nieustannie dokładamy starań, aby każdy czuł się w naszym sklepie komfortowo i mógł swobodnie robić zakupy. Dzięki obecności naszej marki w różnych lokalizacjach w całej Polsce możemy poznawać rozmaite potrzeby naszych klientów, dlatego już kilka lat temu wprowadziliśmy inicjatywę „ciche godziny” – dla większości z nas jest to ledwo zauważalna zmiana, ale dla części klientów może być znacznym ułatwieniem w codziennym funkcjonowaniu. W naszych działaniach kierujemy się empatią marki oraz otwartością na różne potrzeby. Światowy Dzień Świadomości Autyzmu to dobra okazja, by uświadamiać i uwrażliwiać społeczeństwo na innych. W Lidl Polska pamiętamy o klientach ze spektrum autyzmu oraz o ich rodzinach. Wiemy, że „ciche godziny” poprawiają komfort ich zakupów
– komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications, Lidl Polska.
Lidl promuje zdrowie
Oprócz wprowadzenia ułatwień dla osób ze spektrum autyzmu, akcje firmy mają również wymiar edukacyjny – klienci, pracownicy i inni interesariusze są informowani, że wśród nas żyją osoby o różnorodnych potrzebach. Promocja różnorodności to jeden z 6 filarów strategii CSR Lidl. W tym celu sieć stworzyła inicjatywę zrównoważonego rozwoju #teamlidl YOU, skierowaną do pracowników. Akcja ma na celu zachęcić wszystkich do bardziej zrównoważonego działania. Działaniami objętych jest ponad 300 tys. pracowników firmy z różnych spółek narodowych Lidl.