Jaja klatkowe znikają również z produktów – które sklepy wycofują „trójki” z produktów gotowych marki własnej?

Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało ranking sieci handlowych – bierze on pod uwagę, czy sieci zobowiązały się wycofać jaja klatkowe z produktów marki własnej. Zestawienie ma pomóc konsumentom, którzy nie kupują tzw. jaj “trójek” i chcą ich unikać także w składzie wybieranych produktów.

Publikacja “Ranking Odpowiedzialnego Biznesu 2024. Wycofanie jaj klatkowych z produktów marek własnych przez sieci sklepów” dzieli największe sieci handlowe w Polsce na dwie proste kategorie. Pierwsza to te sieci, które zobowiązały się do  wycofania jaj klatkowych z produktów gotowych marki własnej, a druga – te, które takiej deklaracji nie posiadają. W pierwszej kategorii znalazły się Biedronka, Kaufland, Żabka, Auchan, Carrefour, Lidl, Aldi oraz Społem. Biedronka już zakończyła w pełni proces wycofywania takich jaj, a pozostałe sieci deklarują, że wydarzy się to najpóźniej do końca 2025 roku.

 

Kupując produkty marki własnej w tych sieciach handlowych, klienci będą mogli mieć pewność, że swoimi decyzjami zakupowymi nie będą wspierali chowu klatkowego kur niosek, który – jak wynika z badań Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat ze stycznia 2024 roku – według aż 74,4% społeczeństwa nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków. Z kolei według badania Biostatu ze stycznia 2022 roku, aż 78,5% Polek i Polaków deklaruje, że przy kupowaniu jaj istotna dla nich jest informacja o warunkach hodowli kur.

Polacy kupujący jaja w sklepach znają już dobrze oznaczenia na jajach: “3” to chów klatkowy, najgorszy dla zwierząt, “2” – chów ściółkowy, “1” –wolny wybieg, a “0” – chów ekologiczny. Z informacji, jakie dostajemy od sieci handlowych, wiemy, że z roku na rok rośnie niechęć klientów do jaj z chowu klatkowego

– mówi Paweł Rawicki, prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki

Polacy są wrażliwi na cierpienie zwierząt w chowie klatkowym, jednak w przypadku produktów gotowych nie mają możliwości świadomego wyboru. Dlatego tak ważne jest, aby sieci handlowe działały proaktywnie i wycofywały jaja klatkowe z produktów marki własnej, a także otwarcie informowały klientów o rodzaju jajek, z których aktualnie korzystają

– dodaje.

 

W ciągu ostatnich dziesięciu lat w Polsce zaobserwować można było duże zmiany w strukturze chowu kur niosek i wyraźny trend odchodzenia od chowu klatkowego. W styczniu 2024 w klatkach utrzymywanych było 71,97% kur w porównaniu do 87,4% w roku 2014. Ponad 150 firm w Polsce, w tym 27 sieci handlowych zobowiązało się wycofać jaja klatkowe z oferty, a część już zrealizowała tę deklarację. Dotyczy to jednak jaj całych – w przypadku produktów gotowych klienci nie mają dostępu do informacji o rodzaju wykorzystywanych jaj, a tym samym są pozbawieni możliwości wyboru. Tymczasem według szacunków globalnej koalicji Open Wing Alliance, bazujących na uśrednionych danych rynkowych z krajów europejskich, jaja w składach produktów gotowych marek własnych mogą stanowić aż 4-11% jaj wykorzystywanych na rynku europejskim.

Decyzje firm dotyczące takich produktów mają wpływ na miliony zwierząt – ranking ma zapewnić opinii publicznej dostęp do informacji o tym, które sieci proaktywnie działają na rzecz poprawy ich dobrostanu, a które pozostają obojętne. Część z nich już podjęła odpowiednie kroki i  wprowadziła odpowiedzialne polityki dotyczące produktów marki własnej. Mamy nadzieję, że nasz ranking będzie motywacją dla pozostałych, aby również stanąć po stronie zwierząt

– podsumowuje Rawicki.

 

“Ranking Odpowiedzialnego Biznesu 2024. Wycofanie jaj klatkowych z produktów marek własnych przez sieci sklepów” dostępny jest pod adresem https://otwarteklatki.pl/publikacje/jak-one-to-znosza/ranking-odpowiedzialnego-biznesu-2024-sieci-sklepow.

Działania sieci handlowych

Maja Szewczyk, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej Kaufland Polska:

W sieci Kaufland podejmujemy działania mające na celu poprawę dobrostanu zwierząt. W 2022 r. zrezygnowaliśmy ze sprzedaży jaj od kur z chowu klatkowego, oferując klientom wyłącznie jaja z chowu ściółkowego, ekologicznego oraz z wolnego wybiegu. Obecnie pracujemy nad realizacją kolejnego zobowiązania, zgodnie z którym do 2025 r. w recepturach przetworzonych artykułów marki własnej, w których udział jaj stanowi powyżej 1%, będziemy stosować jaja z alternatywnych form chowu. Prowadzimy też regularną komunikację, poprzez którą zachęcamy klientów do świadomych wyborów zakupowych. Obecnie wspieramy globalną akcję veganuary, w której podkreślamy korzyści, jakie wynikają z prowadzenia diety roślinnej dla środowiska, w tym poprawy dobrostanu zwierząt.

 

Barbara Kowalska, Dyrektor Działu Jakości i Rozwoju Zrównoważonego w Carrefour Polska:

Carrefour Polska od wielu lat podejmuje działania na rzecz poprawy dobrostanu zwierząt i promuje dobre praktyki hodowlane. W ramach realizowanej przez naszą sieć strategii Transformacji Żywieniowej, już w 2019 r. wycofaliśmy ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego sprzedawane pod marką własną Carrefour, a do 2025 r. wycofamy ze sprzedaży również świeże jaja pozostałych producentów. Dodatkowo, do 2025 roku zobowiązaliśmy się usunąć z naszych produktów marki własnej składniki zawierające jaja „trójki”. Mimo, iż niestabilna sytuacja ekonomiczna, a zwłaszcza wzrost kosztów produkcji i inflacja utrudniają realizację tego zadania, aktywnie zachęcamy naszych dostawców, aby podejmowali działania na rzecz poprawy dobrostanu kur niosek najszybciej jak to możliwe. Naszym celem jest zwiększanie świadomości klientów w kwestii dobrostanu zwierząt oraz aktywne kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych społeczeństwa.

 

źródło: Stowarzyszenie Otwarte Klatki