Lody jedną z najszybciej rosnących kategorii w branży słodyczy

Lody to jedna z dwóch najdynamiczniej rozwijających się kategorii słodyczy – tylko w 2022 roku urosła o ponad 10%, podnosząc swoją łączną wartość do poziomu 3,65 miliarda złotych*. Branża lodowa, nie tylko nie „topnieje” w obliczu rosnącej konkurencji i wyzwań rynkowych, ale aktywnie się rozwija i choć jest jedną z najmłodszych kategorii słodyczy, może stanowić dla innych bogatą inspirację w zakresie innowacji. Zapraszamy na przegląd rynku lodowego i prezentację trendów w sezonie 2023 z ekspertami firmy Wedel.

Mroźne przysmaki z najwyższej półki

Lody, jeszcze kilka lat temu uchodzące za stricte letnią przekąskę, dziś zyskują na znaczeniu jako całoroczny przysmak. Bogactwo i zróżnicowanie oferty dodatkowo sprzyjają częstszemu sięganiu po lody wymiennie z innymi słodkościami. Producenci wypełniają rynek całą gamą produktów zróżnicowanych pod względem półki cenowej i preferencji smakowych.  Coraz częściej łączą lody i inne popularne słodycze oraz tworzą na ich bazie nieoczywiste koncepty, gwarantując wielowymiarową przyjemność smaku, za którą konsumenci są gotowi zapłacić adekwatnie więcej.

– Obserwacje rynkowe wskazują, że największy wzrost zapewnia kategorii segment lodów premium i superpremium – odpowiadają one za ponad 60% jego rozwoju**. Zjawisko to pokazuje, że niezależnie od pełnej wyzwań sytuacji ekonomicznej i deklaracji nt. ograniczania wydatków na dobra codziennego użytku, Polacy nie rezygnują ze słodyczy, bo znajdują w nich chwilę przyjemności.  Jednocześnie uzasadnienie dla rosnącej popularności lodów premium w obliczu presji kosztowej wyjaśnia też fakt, że zakup ten, choć jednostkowo droższy, nadal stanowi tańszą alternatywę dla wyjścia do kawiarni czy cukierni

– mówi Katarzyna Kowalczyk, Marketing Managerka w firmie Wedel.

Mówisz – lody, myślisz – “impulsy”

Wraz ze wzrostem całorocznej popularności lodów, coraz więcej zwolenników zyskiwały na przełomie lat formaty familijne, którymi łatwo można się podzielić. Mimo to, formaty impulsowe nigdy nie straciły swojej wiodącej pozycji, a w 2022 roku ich udział w całym rynku wyniósł aż 56%, wobec 35% udziału lodów familijnych i 8% multipacków. Lody impulsowe to jedyny format, który rośnie dwucyfrowo rok do roku – ich wynik za 2022 rok poprawił się o blisko 12% względem 2021***.

– Swoją popularność kategoria lodów impulsowych zawdzięcza między innymi wygodnej formie konsumpcji, jak również największej liczbie pojawiających się w niej innowacji. Dane rynkowe potwierdzają, że nowości odpowiedzialne są za aż 8% sprzedaży, co w parze z ich osadzeniem w kategorii impulsów, czyni te kategorię w pełni pretendującą do bycia liderem całego sektora lodowego

– dodaje Katarzyna Kowalczyk.

Trendy 2023: Premiumizacja. Inspiracje botaniczne i alkoholowe oraz licencje

Kontynuując wątek znaczenia nowości w rozwoju kategorii lodowej, przedstawiamy trendy na sezon 2023 wybrane przez ekspertów firmy Wedel.

 

Premiumizacja. Obecny od kilku lat trend, jest wyraźny także w sezonie 2023. Symbolizuje go bogactwo najwyższej jakości składników oraz odważne, multisensoryczne kompozycje. Firma Wedel odpowiada na niego m.in. wprowadzeniem sorbetów w ramach linii Wedel OH! Wyróżniającym je elementem jest kompozycja oparta na soczystej i kremowej pulpie owocowej zamiast powszechnie stosowanej na rynku wody. Głęboki smak sorbetów Wedel OH! m.in. mango, melona, maliny i porzeczki podkreśla dodatkowo polewa z wedlowskiej czekolady – gorzkiej, białej i od tego roku również mlecznej.

 

Inspiracje botaniczne.  Popularne wykorzystywanie kwiatów w gastronomii poszerza kręgi i od teraz dostępne jest również w lodach. Subtelny i wyrafinowany smak kwiatów, w połączeniu z lodowym orzeźwieniem, to multisensoryczna – smakowa, wizualna i zapachowa – uczta. Na polskim rynku lody inspirowane kwiatami znajdują się wyłącznie w portfolio marki Wedel OH! – kwiat wiśni z sorbetem wiśniowym oraz kwiat lawendy z sorbetem cytrynowym.

 

Inspiracje popularnym alkoholami. Bogate inspiracje ze świata koktajli wkroczyły do branży lodowej. Ta propozycja idealnie nadaje się do letniej i orzeźwiającej celebracji. Na bazie tego trendu linia Wedel OH! poszerzyła się o smaki – Spritz i Pina Colada (powstałe kompozycje opierają się na smakach przywołanych koktajli, ale w składzie nie zawierają alkoholu).

 

Licencje. Lody jako jedna z najpopularniejszych kategorii słodyczy doskonale „pracują” w kooperacji z innymi markami. Przykładem takiego działania są licencje, które dodatkowo zwiększają zainteresowanie produktem za sprawą wsparcia wizerunkiem np. popularnej postaci z filmu czy bajki. Przykładem takiej kooperacji m.in. w obszarze lodów jest seria produktów marki E. Wedel z wykorzystaniem licencji popularnych Minionków studia Illumination. W efekcie współpracy powstały lody w kształcie Minionka o smaku waniliowym, bananowym i pianki marshmallow.

 

Bogactwo i zróżnicowanie trendów lodowych na sezon 2023 pokazuje jak bardzo innowacyjnym obszarem jest sektor lodowy. To również potwierdzenie dla potencjału jaki ten posiada i wobec którego producenci prześcigają się w tworzeniu atrakcyjnej i co roku urozmaicanej oferty produktowej.  Najlepiej perspektywy wzrostu kategorii oddają dane liczbowe, z których wynika, że aktualnie w Polsce roczne spożycie lodów na mieszkańca wynosi 5,7 litra. Estymowane są dalsze wzrosty – w ciągu zaledwie 3 lat (do 2025 roku) aż o 1litr – do 6,7 na osobę ****.

 

 

*   Analiza własna firmy Wedel

** Analiza własna firmy Wedel

*** Analiza własna firmy Wedel

**** Euromonitor